Jak założyć sklep z winami?

Kultura picia alkoholu uległa znacznej transformacji na przestrzeni lat. Obecnie, zwłaszcza wśród młodych osób, obserwuje się zwiększone spożycie wina, na rzecz piwa czy wódki. Ten zmieniający się trend zachęca wielu, aby założyć swój własny sklep z winami. Kultura związana z piciem wina w wielu krajach, zwłaszcza na południu Europy, jest głęboko zakorzeniona, a możliwość podróżowania i przebywania w takich miejscach sprawia, że również w Polsce obserwujemy w ostatnich latach rosnące zapotrzebowanie na dostęp do coraz lepszych gatunkowo win. Dobrze zaopatrzone sklepy z winami znajdziemy praktycznie w każdym większym mieście, ale można spodziewać się, że popyt na nie będzie się z roku na rok zwiększał.

Jak zatem założyć sklep z winami?
Założenie każdego biznesu obarczone jest szeregiem formalności. Część z nich można załatwić już online, ale spora część będzie wymagała osobistego stawienia się w odpowiednich placówkach z wymaganymi dokumentami. Do podstawowych formalności przy zakładaniu własnego sklepu z winami należą poniższe:
– założenie działalności gospodarczej. Może to być jednoosobowa działalność gospodarcza lub spółka (na przykład z ograniczoną odpowiedzialnością)
– rejestracja w urzędzie skarbowym jako płatnik VAT-UE (jest to konieczne, ponieważ w ramach prowadzonej działalności konieczny będzie import wina z różnych krajów)
– uzyskanie stosownego zezwolenia na sprzedaż alkoholu, czyli tzw. koncesji. Jej rodzaj będzie zależał od planowanego rodzaju sprzedaży win (sprzedaż hurtowa lub sprzedaż detaliczna). Złożenie wniosku o koncesję jest odpłatne. Warto pamiętać, że za sprzedaż alkoholu bez wymaganej koncesji grożą bardzo wysokie kary finansowe.

Co poza formalnościami jest ważne?
Trzeba również znaleźć odpowiednie miejsce na sklep, ponieważ wino wymaga szeregu specyficznych warunków, jeśli chodzi o jego przechowywanie. Warto zgłębić tę wiedzę, ponieważ nie każdy lokal będzie odpowiedni na winiarnię. Koniecznym będzie również zebranie kluczowych informacji na temat gustów i preferencji konsumentów. Nie trzeba być sommelierem, aby handlować tym szlachetnym trunkiem, ale trzeba posiadać przynajmniej podstawową wiedzę o winach. Warto orientować się w tematyce doboru wina do potraw czy wyboru lepszych lub gorszych roczników i różnic między nimi. Ponadto niezbędna okaże się wiedza o produkcji wina i najważniejszych regionach winiarskich. Należy zadbać, aby w ofercie sklepu znalazły się wina nie tylko z różnych krajów i regionów winiarskich, ale również z różnych półek cenowych, również tych najdroższych.